هر آنچه هنرجوی خیاطی باید بداند

هر آنچه هنرجوی خیاطی باید بداند

الگوهای برتر دانستنی خیاطی دانستنی های خیاطی
خوب است است بدانیم که :
 
 
 
دوخت سیم نامریی توسط پایه پیچ رل دوخته میشود.

درمدل های  غیرقرینه الگو روی یک لای پارچه بریده میشود.

حلقه آستین معمولا ۲ الی ۳ سانت باید گشادتر از حلقه بالاتنه باشد . 

لایی زانفیکس از هر دو رو به پارچه میچسبد.

به اندازه دور سینه چست می گویند.

به پارچه های چهار خانه پیچازی می گویند .
 
امفور شور به اندازه گیری دو فاق جلو و پشت می گویند.

جیب و مچ و برش سرشانه در پارچه های چهار خانه روی اریب پارچه برش میشود.

پارچه ای که به شکل مثلث که به لباس گشادی میدهد گوده میگویند.

یقه شومیزه به یقه مردانه گفته میشود.

اصطلاح دوپیس  به کت و دامن گفته میشود .

به قطعات لباس پنل گفته میشود.

لباس یک پارچه و یک رنگ برای افراد چاق و کوتاه مناسب است .

کت ودامن دو رنگ برای اندام لاغر و بلند مناسب است .

در پارچه های ضخیم عرض پنس هارا قیچی واتو می کنیم

پارچه های حریر بصورت دوبله استر کشی میشوند .

اگر کاپ استین بلند باشد افتادگی استین در سر شانه دیده میشود .

یقه دکلته برای افراد سینه درشت و گردن باریک و بلند وسرشانه کوچک مناسب نیست .

برای پارچه های کشی استر را جدا برش میزنیم و لبه های لباس وصل نمیشود.
 
در مدل های بدون استین به گشادی کمتری نیاز دارند و حلقه استین باید تنگ تر باشد.
 
یقه هالتری  یقه ای است که به پشت گردن وصل میشود و لباس سرشانه ندارد .

دوخت های عرضی پارچه های کشی با زیگزاگ انجام شود بهتر است .

آکاردمان به برش زیر سینه می گویند.

برای اینکه گوده زیباتر نمایان شود مقداری از درز کم میکنیم .

اگر بازو  برجسته باشد اندازه  سرشانه را بیشتر بگیرید


کنترل های مربوط به شلوار:

1کنترل راستا که حتما باید انجام شود ،وگرنه شلوار توی پا حالت پیچ خوردگی دارد.

2 کنترل کمر باید بین ساسون ها را اندازه بگیریم که به 1/2 دور کمر برسد.ساسون های چیدنی باید چیده شود ولی در جزوه شلوار گفته شده بهتره چیده نشود، اگر کنترل کمر انجام شد و کم بود از مقدار ساسون ها کم می کنیم و اگر زیاد بود به مقدارشون اضافه.

3 کنترل ران برای افرادی که خیلی چاق هستند باید کنترل ران انجام شود، گشادی فاق جلو تا پشت را اندازه میزنیم، مثلا هر چه قدر دور ران هست در الگو 2 سانت بیشتر باشد اگر 60 هست باید 62باشد.

4 کنترل آنتی ژامپ باید از قسمت جلو از بالای گشادی فاق تاپایین، ولی در قسمت پشت باید از پایین به بالا اندازه بگیریم، درکشیدن روی الگوقسمت پشت باید1سانت  بیشترباشد.

نکات مهم:


1:پارچه های نخی و کتانی قبل از برش و دوخت باید شسته شوند پارچه های پشمی هم حتما باید اتو شوند.

2:بعضی ازپارچه ها هنگام اتوکشی جمع میشوند، یعنی مقدار پارچه کمتر می شود پس بایددقت کنیم که قبل ازبرش لباس حتمامقداری ازپارچه را امتحان کنیم که اگرپارچه این شرایط راداشت مقدار زاپاس را بیشتر کنیم.

3:اگرشخصی دورباسن زیادداشته باشد،برای بدست آوردن بلندی فاق بهتراست 1/4 دورباسن را _2 کنیم.(منظوردورباسن بالای116هست).

4:برای افرادی مثل بچه ها که دورباسنشون کمه بهتراست 1/4دورباسن را+2کنیم.

5:کسانیکه شلوارفاق کوتاه بخواهند، می توانند از قد اصلی یعنی کمر به سمت پایین بیاییم، و افرادیکه شلوارلوله تفنگی یاتنگ بخواهند می توانند هر مقدار روی دمپا یا پاچه یا قد شلوار علامت بزنند و از روی خط زانو نیز همین مقدار داخل شوند و بهم وصل کنند.

6:افراد قد بلند هم بلندی باسن شان را باید 20بگیرند.

مشکل فنی چرخ؟ 


سعی كنید‌ همیشه از نوع نخ مناسب با ماشین دوخت استفاده كنید تا بخیه‌ها خوب دوخته شود . اگر نخ روی كار جمع شد و بخیه‌ها شل بود علت آن این است كه نخ روی چرخ سفت شده و نخ ماسوره شل است.

اگر نخ زیر در نوك بخیه‌ها شل است، دستگاه تنظیم كشش نخ را حركت دهید و امتحان كنید تا دوخت مرتب شود.

اگر نخ ماسوره پاره شد درجه كشش نخ تنظیم نیست.

اگر چرخ در حین كار كردن گیر كرد، نخ در ماسوره گیر كرده است.

چنانچه چرخ به هیچ‌وجه حركت نكرد، علت آن پیچیده شدن نخ در ماكو یا تمام شدن روغن چرخ است.

چنانچه نخ رو پاره شود، ممكن است به این دلایل‌ باشد:

درجه كشش نخ تنظیم نیست. نوك سوزن كند یا خم شده است. سوزن بیش از حد پایین بسته شده است. سوزن برعكس بسته شده است. نخ قرقره گره دارد یا ضخامت نخ‌ رو و ماسوره متفاوت است .

اما اگر حس كردید بخیه‌ها نامرتب و بزرگ و كوچك است، نخست گرد و غبار روی كار و ماسوره و ماكو را زدوده سپس ادامه دهید.

ممكن است سوزن در جای صحیح خود قرار نگرفته باشد. فنر پایه شل نشده باشد.

ممكن است سوزن از جهت اشتباه نخ شده باشد. استاندارد بودن سوزن را چك كنید .

اگر نخ ماسوره در حین كار پاره شد، ممكن است نخ ماسوره از جای خود خارج‌ و به اطراف افتاده و مانع گردش ماسوره در ماكو شود.

اگر چرخ در حین كار صدا می‌كند، ممكن است روغن چرخ تمام شده یا از روغن مانده استفاده شده است.

‌ اگر در موقع دوختن سوزن بشكند ممكن است سوزن در محلخود شل شده باشد یا به چرخ نخورد. از درست بودن محل قرار گرفتن سوزن مطمئن شوید. ممكن است سوزن كج شده باشد.
این امكان نیز وجود دارد كه اندازه سوزن با ضخامت نخ و پارچه مناسب نباشد.
 


دوخت ریون و تریکو

۱-از سوزن شماه ۱۱یا ۱۸یا سوزنهای ته آبی یا ته سیاه استفاده کنید، سوزن ۱۸ خیلی خوب وبدون جاانداختن ریون را می دوزد، ولی چون کلفت تر از (۱۱) است تریکو را با آن ندوزید ممکن است محل دوخت سوراخ شود، برای اطمینان ازیک دوخت خوب، روی یک تکه تریکو یا ریون دوخت را امتحان کنید بعد دامن را بدوزید.

۲- می توانید زیر پایه چرختان ، چسب کاغذی بچسبانید تا ریون راحتتر دوخته شود.

۳-درچرخهای ژانومه برای دوخت ریون از ژتون شماره۱۶ استفاده کنید.

۴-برای دوخت ریون سوزن چرخ رادرسمت چپ تنظیم کنید این کار در چرخهای قدیمی و راسته دوز ممکن نیست‌.

۵- برای دوخت از نخ پلی استر که قابلیت کش آمدن دارد استفاده کنید برای نخ ماکو از نخ پلی استر یا نخ مخصوص سردوز استفاده کنید.

۶- درجه دوخت ساده راروی ( ۱ تا ۱/۵ ) و دوخت زیگزاگ راروی( ۱) بگذارید یعنی دوخت با زیگزاگ ریز انجام شود تا درز حالت کش پیدا کند و زود شکافته نشود.

۷-ریون را زیر چرخ نکشید.

۸- با همه این کارها اگر باز هم خوب دوخته نشد وبخیه درشت زد یک نوار از روزنامه ببرید وزیر پارچه قرار داده درز را بدوزید و بعد روزنامه را جدا کنید.

۹-اگرخط زاپاس راکمی نم دارکنید بهتر دوخته میشود.

۱۰- زانفیکس بچسبانید.

آغاز فروش الگوهای سایزبندی با رضایت بالای استفاده کنندگان کلیک کنید.

نكاتی كه هر خیاط خبره باید بداند
پارچه‌های‌ كشی‌:
پارچه‌های‌ كشی‌ در جهت‌ طول‌ یا طول‌وعرض‌ كش‌ می‌آیند و به‌ همین‌ علت‌ الگوی‌ آنها باید كمی‌ تنگ‌تر از آنچه‌ برای‌ پارچه‌ معمولی‌ در نظر گرفته‌ می‌شود، تهیه‌ شود.
برش‌:
برش‌ این‌ نوع‌ پارچه‌ باید با قیچی‌ تیز انجام‌ شود و تمام‌ سطح‌ دو لایه‌ای‌ كه‌ هنگام‌ برش‌ روی‌ هم‌ قرار می‌گیرند بایستی‌ به‌ وسیله‌ سنجاقهای‌ بلند و نوك‌تیز به‌ یكدیگر متصل‌ شود؛ زیرا پارچه‌های‌ كشی‌ تا اندازه‌ای‌ لغزنده‌اند. همچنین‌ قطعات‌ الگو بایستی‌ با سنجاقهای‌ بلند و نوك‌تیز روی‌ پارچه‌ ثابت‌ شوند.
دوخت‌:
دوخت‌ این‌ پارچه‌ها چه‌ با دست‌ چه‌ با چرخ‌ باید با نازك‌ترین‌ سوزن‌ انجام‌ شود و جنس‌ نخ‌ بهتر است‌ از پلی‌استر باشد تا هنگام‌ دوخت‌ پاره‌ نشود.
اتوكردن‌:
درزها باید به‌ وسیله‌ اتوی‌ بخار صاف‌ شوند. برای‌ پارچه‌های‌ كشی‌ هرگز اتو را روی‌ درزها نكشید، بلكه‌ بعد از صاف‌شدن‌ هر قسمت‌ از درز، اتو را بلند كنید و روی‌ قسمت‌ بعدی‌ بگذارید.
پارچه‌های‌ مخمل‌:
پارچه‌ مخمل‌ در انواع‌ نخی، ریون، نایلون‌ و سایر الیاف‌ مصنوعی‌ عرضه‌ می‌شود و برای‌ مصارف‌ مختلفی‌ چون‌ كت‌ودامن، پالتو، لباس‌ روز، پوشاك‌ اسپرت‌ و البسه‌ میهمانی‌ به‌ كار می‌رود.
برش‌:
در مورد پارچه‌های‌ مخمل‌ خوابدار و حتی‌ فاقد خواب‌ توصیه‌ می‌شود همه‌ قطعات‌ الگو منطبق‌ بر خواب‌ پارچه‌ و در یك‌ جهت‌ قرار گیرند؛ و برای‌ ثابت‌كردن‌ الگو روی‌ پارچه‌ از سنجاقهای‌ بلند و نوك‌تیز استفاده‌ شود. برای‌ برش‌ نیز باید قیچی‌ تیز به‌ كار برد.
دوخت‌:
از نخ‌ ابریشمی‌ مِرسریزه‌شده‌ برای‌ دوخت‌ مخمل‌ استفاده‌ كنید. به‌علاوه، دستگاه‌ تنظیم‌ نخ‌ روی‌ چرخ‌ را قدری‌ شل‌ كنید تا بخیه‌ها كاملاً در ضخامت‌ پارچه‌ فرو روند. همچنین‌ درجه‌ چرخ‌ را قدری‌ درشت‌تر از حالت‌ عادی‌ میزان‌ كنید و سوزن‌ چرخ‌ را از نوع‌ بلند، باریك‌ و نوك‌تیز انتخاب‌ نمایید. پیش‌ از چرخ‌كردن، حتماً درزها را كوك‌ بزنید تا دو لایه‌ پارچه‌ در زیر چرخ‌ نلغزند و كج‌ و ناصاف‌ نشوند.
غالباً افراد، به‌اشتباه، زیپ‌ ظریف‌ را برای‌ پارچه‌ مخمل‌ مناسب‌ می‌دانند، در حالی‌ كه‌ دوخت‌ این‌ نوع‌ زیپ‌ در محل‌ چاك‌ و سجاف‌ چون‌ چند لا پارچه‌ روی‌ هم‌ قرار گرفته‌اند و ضخیم‌ شده‌ است‌ نازیبا می‌شود. بنابراین‌ زیپهای‌ محكم‌تر كه‌ نوار نخی‌ دارند مناسب‌ترند. ضخامت‌ و استحكام‌ نوار باعث‌ می‌شود كه‌ زیپ‌ به‌راحتی‌ در محل‌ مورد نظر دوخته‌ شود و ثابت‌ بماند.
اتوكردن‌:
برای‌ اتوكردن‌ پارچه‌ مخمل‌ از وِلولورِت‌ استفاده‌ كنید؛ این‌ وسیله‌ از برق‌افتادگی‌ روی‌ پارچه‌ جلوگیری‌ می‌كند و خواب‌ آن‌ را حفظ‌ می‌نماید. [ولولورت‌ را می‌توان‌ از فروشگاههای‌ لوازم‌ خیاطی‌ تهیه‌ كرد. این‌ وسیله‌ تكه‌چوبی‌ مستطیل‌شكل‌ است‌ كه‌ سطح‌ آن‌ را با سوزنهای‌ بسیار ریز پوشانده‌اند. پارچه‌ را روی‌ ولولورت‌ قرار می‌دهند و سپس‌ آن‌ را اتو می‌كنند. سوزنها داخل‌ پرزهای‌ مخمل‌ فرو می‌روند و از خوابیدن‌ آنها به‌ هنگام‌ اتوشدن‌ جلوگیری‌ می‌كنند.] در صورت‌ دسترسی‌نداشتن‌ به‌ این‌ وسیله، اتوی‌ بخار را با فاصله‌ چند میلیمتر از درزها نگه‌ دارید تا از طریق‌ بخار، چروك‌ درزها برطرف‌ شود. همان‌ طور كه‌ پارچه‌ مرطوب‌ است، روی‌ درزها برس‌ بكشید تا خواب‌ پارچه‌ از بین‌ نرود و پارچه‌ برق‌ نیفتد. در صورت‌ لزوم‌ قسمتهای‌ دیگر پارچه‌ را هم‌ به‌ همین‌ شیوه‌ صاف‌ كنید.
اگر از اتوی‌ معمولی‌ استفاده‌ می‌كنید، اتو را به‌ حالت‌ ایستاده‌ قرار دهید و درجه‌ حرارت‌ آن‌ را زیاد كنید. سپس‌ پارچه‌ای‌ خیس
 
‌روی‌ اتو بیندازید و لباس‌ را روی‌ بخار پارچه‌ بگیرید و در امتداد آن‌ به‌ حركت‌ درآورید.
پارچه‌های‌ چرم‌ و جیر مصنوعی:‌

چرم‌ و جیر مصنوعی‌ به‌ دو صورت‌ یك‌لایه‌ یا دولایه‌ عرضه‌ می‌شود. بدیهی‌ است‌ نوع‌ دوم‌ مقاوم‌تر و دوخت‌ آن‌ نیز آسان‌تر است.
برش‌:
هنگام‌ برش‌ این‌ نوع‌ پارچه‌ حتماً الگو را چند بار وارسی‌ كنید تا مشكلی‌ نداشته‌ باشد؛ زیرا در صورت‌ شكافتن‌ دوخت، اثر سوزن‌ روی‌ پارچه‌ باقی‌ می‌ماند. حتی‌ می‌توان‌ الگو را ابتدا از پارچه‌ متقال‌ تهیه‌ و تمام‌ عیوب‌ را روی‌ آن‌ برطرف‌ كرد.
برای‌ قراردادن‌ الگو روی‌ پارچه‌ از وزنه‌ای‌ سنگین‌ استفاده‌ كنید و سپس‌ دور آن‌ را با درنظرگرفتن‌ مقدار اضافه‌ برای‌ دوخت‌ قیچی‌ كنید؛ چون‌ نمی‌توان‌ از كوك‌شل‌ استفاده‌ كرد.
دوخت‌:
برای‌ این‌ پارچه‌ها، سوزن‌ چرخ‌ بایستی‌ از نوع‌ مخصوص‌ چرم‌دوزی‌ انتخاب‌ شود؛ این‌ سوزنها به‌ شكل‌ سه‌گوش‌اند. چرم‌ و جیر را با نخ‌ ابریشمی‌ بدوزید و درجه‌ چرخ‌ را قدری‌ درشت‌تر از حالت‌ عادی‌ تنظیم‌ كنید. هنگام‌ چرخ‌كردن‌ درزها، برای‌ جلوگیری‌ از چسبیدن‌ چرم‌ یا جیر به‌ صفحه‌ چرخ، زیر درز یك‌ ورق‌ كاغذ (از هر نوع) قرار دهید و درز را بدوزید. پس‌ از دوخت، كاغذ را از دو طرف‌ درز بكشید تا جدا شود. ‌

بعلاوه میتوانید صفحه چرخ ‌ را با روغن‌ چرخ‌ چرب‌ كنید تا كار سریع‌تر پیش‌ رود. پس‌ از چرخ‌كردن‌ درزها، آنها را با دست‌ باز كنید و به‌ وسیله‌ قلم‌مو و چسب‌ مخصوص‌ از طرف‌ داخل‌ به‌ پارچه‌ بچسبانید. سپس‌ با وزنه‌ آنها را بكوبید.
در صورت‌ تمایل‌ به‌ شلال‌دوزی‌ به‌ وسیله‌ دست، ابتدا محلی‌ را كه‌ باید شلال‌دوزی‌ شود، توسط‌ چرخ‌ بدون‌ نخ‌ و با درجه‌ درشت‌ چرخ‌ كنید تا رد بخیه‌ها روی‌ چرم‌ یا جیر باقی‌ بماند. سپس‌ به‌ وسیله‌ سوزن‌ و نخ‌ ضخیم‌ (مانند نخ‌ عمامه‌ و دمسه) با دست‌ فاصله‌ بخیه‌ها را شلال‌ بزنید.
 
پایان آموزش.


شاید به آموزش های زیر نیز علاقه مند باشید


جدید ترین آموزش های الگو


هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید


کاراکتر باقیمانده
مطالعه کن